Sehol se könnyű...

2013.06.23. 12:25

Sziasztok!

Eltelt az első hét, ma szabadnap van :) Tegnap még ugyan úgy dolgoztunk, mint hétköznap, viszont ma ruha mosás, főzés, sütés, pocolás a program. Igazából nem volt rossz ez a hét, bár a munka elég kemény. Leválogattunk 3 kamionnyi almát, jó két nap alatt öten. Láttatok képet a szalagról, 10 kijárattal rendelkezik, programozható, hogy melyik kijáraton mi jön ki. A rendszer súly szerint választja külön a különböző méretű almákat, és úgy jön le a szalagon. Ötféle méret volt a Jonagold esetében, ezeket három féle kiszereléssel válogattuk. Nekem például összecsukható, 12 kilós ládába kellett pakolni az almát, alulra egy kartonpapír, rá egy fólia, ami úgy van kialakítva, hogy az adott méretű almát passzolnak bele. Az almákat színnel felfelé, szárral egy irányba kellett pakolni, úgyhogy eléggé oda kellett figyelni mit csinál az ember. Szupermarketbe megy, tökéletesnek kell lennie - mondta Sander. Ahogy megtelik a fólia, ki kell vinni, és egyenként minden almára ráragasztanak egy címkét, kb mint a banánokon, csak itt minden egyes almán van. Aztán kezdeni kell új ládát, mikor az is félig van kivinni, vissza a félig telit már címkésen, rá kartonpapír, újabb fólia, és 12 kilóig megpakolni a felső fóliát almával. Kivinni, címke, és kezdődik minden elölről. Ez volt az én szalagom :) Vicces, mert képeket akartam csinálni, mikor nem nagyon jött az alma, és ezzel a következő napokra el is ástam magam. Odajött Sander apja, beállított nekem egy másik szalagot, ahol nagyobb almák jöttek lefelé. Ezt faládába kellett pakolni, 12 kilóig, majd a végén egy fóliát húzni rá. Nem tudom tudjátok-e milyen a szalagmunka, én eddig nem dolgoztam mellette. Elég monoton, csak jön az alma, csak jön, mondanom se kell, hibásat továbbgurítani, ami belemegy egy ládába, ami kicsit rothadt külön, ami nagyon, azt megint külön. Szóval egy szalagról négy felé megy az alma, az egész gépről meg az isten tudja hány felé, mert minden méretnek külön kell rakni a hibás részét, nem mehet egybe. Itt már voltam gondban, mert két szalagra kellett figyelnem, volt mikor háromra. Eléggé lefárasztott nap végére, a munkaidő se nagyon tetszik, mert reggel fél nyolctól fél hatig van, két kisebb kávészünettel, és egy ebédszünettel. Tegnap előtt végig ezt csináltam, azelőtt csak délután, tegnap meg 10 óráig, aztán a szokásos tűzelhalás vágás. 


IMG_20130617_082448.jpg

Na de a jobb élményekről is! Tegnap előtt Sander mondta, hogy 3 órakor megyünk egy ültetvényt megnézni, valami bemutató lesz, mert most lett kész nem rég a jégháló. Hát, elég komoly volt, képeket már töltöttem fel, láthatjátok. Itt teljesen máshogy van kivitelezve a támrendszer és a háló, mivel olyan permetezővel permeteznek, ami a képeken is látható, egyszerre 3 sort.

IMG_20130620_153151.jpg

Szóval itt nem lehet minden sorban oszlop, mert akkor nem tudna elmenni a permetező. Kicsit szar volt az idő, hol csepergett, hol esett, de jó élmény volt :) A bemutatóból persze semmit se értettem, Sander mondta el nagyjából utána, hogy miről volt szó, igazából gépbemutató, parasztvakító jellege volt. Ugyanis a bemutató után sült krumpli, hot-dog, sör (természetesen Heineken), ajándék póló, ajándék sapka :)

IMG_20130620_153201.jpg

Na a lényeg, hogy itt mondták neki, hogy hét órától lesz egy bemutató egy földieper termesztőnél, úgyhogy fél 6kor mikor haza értünk, fél hétkor már indultunk is oda. Az már kicsit érdekesebb volt, mivel nem láttam még ilyet közelről. Hét hektár körüli területen volt földieper, ebből 1 ha üvegház, 2,5 ha szabadföldi, jégháló alatt, a többi pedig fólia. A képek magukért beszélnek, természetesen itt is magyaráztak annyit, amiből egy kukkot se értettem.

IMG_20130620_194955.jpg
IMG_20130620_200928.jpg

Számokat mondanék, de annyi az input mindig, mikor Sander elkezdeni mondani, hogy sose bírom megjegyezni. Azt viszont megjegyeztem, bár nem ide tartozik, csak akkor volt róla szó, hogy mennyibe kerül egy szélmalom, ami elektromos áramot termel. 2,2 millió Euró, ehhez kapnak támogatást az államtól, és a saját tulajdonuk a malom, ami évente 4 millió Kwh áramot termel, és teljes egészében értékesítik. Ez Sander szerint elég biztos pontot jelent, ha esetleg elveri a jég az almát, vagy lefagyna, akkor is van biztos bevétel minden évben. Számokról még annyit, hogy azt mondta, átlagosan neki 50 tonna van hektáronként az almán, minden fajtát egybevéve. Volt a Jonagoldon már 110-120 tonna is hektáronként, de volt, hogy csak 35-öt adott le. Elég változó, de mivel sok fajta van, és mellette ott van még a 13 ha körte, így általában minden évben jó valami. Hektáronként legalább 20 ezer eurót kell kapnia, hogy nullára jöjjön ki az év, ez mindig összejött eddig. Például amit tegnap válogattunk almát, 1,5 euró/kg áron ment, de a tegnapelőtti csak 1 euró/kg volt. Almaszedéskor se lehet könnyű az élet, 30 ember dolgozik egyszerre, 6-8 traktor húz 4-6 kiskocsit, és az azokon lévő ládába szedik az almát. Ennyi embert azért koordinálni, irányítani nem lehet könnyű, de a kitároláskor kieső alma százalékát nézve, ami nem több 4-5 %-nál, elég jól csinálja/csinálják. Igazából itt mikor munka van, akkor munka van, ez a válogatás például nem egy leányálom. De ugyan úgy csinálta ő is, vagy az anyja is volt két napot, az apja pedig rakja a ládát a válogatóba, veszi le az üreset, hozza viszi a kis ládákat, kinek mire van szüksége.  Bár igazából szólni egyszer se kellett, hogy kell karton, vagy fólia, mert addigra mindig ott volt, mielőtt elfogyott volna. Van hajtás, de azért én, és a két lengyel szerintem jobban hajtunk, mint ők. Na de mindegy :)

Hogy magamról is írjak kicsit, azért nem olyan könnyű itt egyedül.. A két lengyel közül az egyik beszél valamit angolul, a másik (Valdek) szinte semmit, nem is értem, hogy 9 éve itt van, és az angolt, a hollandot, és a németet vegyítve annyira bírja kifejezni magát, hogy ne adják el :) A másik, Mavek jobban beszéli az angolt, vele szoktam dumálgatni. Ami körülbelül úgy történik, hogy telefon, google translate, és amit nem tudok elmondani, körülírni, rákeresek. Mivel sose voltam nagy angolos, nem nagyon megy, de kezdek belejönni, és néha olyan szavak jutnak az eszembe, hogy még én is meglepődök. Igazából segítenek mindenben, kérdezik, hogy minden rendben, ha van valami gondom, bajom, ha látják rajtam hogy valami nem oké, akkor főleg Mavek próbál velem beszélgetni. Gondok pedig vannak bőven, sose voltam még ilyen távol, és ennyi ideig az otthontól, még ha ilyen szép és csodás helyen is vagyok, és annyira vágytam rá, azért előjött a honvágy, hiányzik a család, hiányoznak a barátok, a jól megszokott környezet, hogy magyarul beszéljek, de legfőképp egy valaki hiányzik.. Jó is a sok munka, mert leköt, de fárasztó is. De hát csak nem kéne feladni, ha már idáig eljutottam, kisebb nagyobb áldozatok árán. Aztán majd kiderül, hogy megérte-e. Egyelőre nem vagyok elájulva, vannak dolgok amiket jobban csinálnak mint mi, de például a növényvédelem eléggé rossz szerintem. Vagy például láttam olyan 3-4 éves ültetvényt, ahol a fákon 10 almánál több nem nagyon volt, de felette volt a 20 ezer euró/ha-os jégháló. 

Még azt se nagyon mondhatom, hogy alkalmazkodnom kellene, mert itt is ugyan úgy kell dolgozni, mint otthon. Ami pedig sose állt távol tőlem, sőt. Viszont azt nem nagyon szeretem, mikor egész nap egyedül kell dolgozni, mint például tegnap majdnem végig. Nem jó itt egyedül, az időjárás meg aztán végképp kikészít :) Már napok óta 15-20 fok van, fúj a szél, és nagyrészt esik az eső egész nap. De már négy hét sincs az első látogatómig, amit mindennél jobban várok, aztán a szüleim jönnek augusztusban 4 napra. Ez a két dolog motivál, és hogy tényleg lesz haszna ennek az egésznek.

Na meg hogy remélem sok embernek szerzek pár kellemes percet ezzel a bloggal, és a képekkel. Visszajelzéseket szívesen veszek, írjatok nyugodtan kommentet itt, vagy a facebookon, üzenetet, bánom is én. :) Vagy ha kérdésetek van valamivel kapcsolatban, szívesen megválaszolom, ha tudom. 

Minden jót nektek, sziasztok!

A további képeket továbbra is itt találjátok meg: https://plus.google.com/u/0/photos/102039800787353822114/albums/5890313765548098737

A bejegyzés trackback címe:

https://almastomi.blog.hu/api/trackback/id/tr925374229

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása